Minden ami Sopron

2024. 10. 09. Wednesday

Dénes

SOPRON
Borult

Közélet

Tíz darab új generációs, FLIRT motorvonatot vásárol a GYSEV Zrt.

Az első új járművek 2018-ban állhatnak forgalomba a vasúttársaságnál.

10 db új, FLIRT 3-as típusú motorvonat megvásárlásáról írt alá szállítói szerződést a GYSEV Zrt. valamint a Stadler Konzorcium.  A mostani beszerzésnek köszönhetően a GYSEV-nek már 20 darabból álló, FLIRT motorvonat flottája lesz.

A vasúttársaság 2013 és 2015 között, két projekt keretében 10 új, FLIRT motorvonatot szerzett be, amelyek a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, a Sopron-Győr és a Szombathely-Rajka vonalon közlekednek.

A GYSEV Zrt. idén áprilisban jelentette meg az ajánlattételi felhívást további 10 darab alacsonypadlós, villamos motorvonat beszerzésére. A gyártók júniusig jelentkezhettek, a nyílt közbeszerzési eljárást a Stadler lengyelországi és svájci leányvállalatai által alkotott Stadler Konzorcium nyerte. Így a vasúttársaság újabb FLIRT típusú motorvonattal bővítheti járműparkját. A tervek szerint az első járművet 2018 márciusában, míg a tízedik vonatot 2019 januárjáig szállítja le a gyártó.

FLIRT_3_beszerzés_látványterv2

„A FLIRT motorvonatokkal a vasúttársaságunk és utasaink is elégedettek. Nem véletlen, hogy azokon a szakaszokon nőtt legnagyobb mértékben az utasaink száma, ahol a legtöbb FLIRT motorvonatunk közlekedik. A nyugat-magyarországi vasúti közlekedés szempontjából óriási előrelépést jelent, hogy a GYSEV Zrt. megduplázhatja modern, FLIRT motorvonatai számát” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.

A szállítói szerződés harmadik generációs FLIRT motorvonatokra vonatkozik. Az új járművek az Európai Vasúti Ügynökség szabályainak megfelelően már teljesítik az európai vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló legújabb műszaki előírásokat, illetve megfelelnek a legutóbbi Crash ütközési normáknak is, nagyobb biztonságot nyújtva a mozdonyvezetőnek. A Stadler mérnökei a fejlesztés során nagy hangsúlyt fektettek arra is, hogy az új járművek még kedvezőbb költségekkel legyenek üzemeltethetőek, illetve továbbra is fontos szempont volt a karbantartásbarát kialakítás.

FLIRT_3_beszerzés_aláírás_kép1

Az új járművek az előző generációs motorvonatokhoz képest 2,8 méterrel hosszabbak, aminek köszönhetően a mozgássérült mosdó mellett egy további, hagyományos kialakítású mellékhelyiség is helyet kapott a szerelvényben. A 77,1 méter hosszú és 2,82 méter széles négyrészes motorvonatok összesen 208 ülőhellyel (194 fix és 14 felhajtható ülés) rendelkeznek majd, a járművek végsebessége 160 km/h, míg gyorsítóképességük 1,2 m/s2 lesz, ami azt jelenti, hogy a 0-tól 120 km/h sebesség elérésére 39 másodperc alatt lesznek képesek.

A harmadik generációs FLIRT-öket is a tágas, többfunkciós beszállóterek jellemzik, amelyek gyors utascserét, és az éppen aktuális igényeknek megfelelő felhasználást tesznek lehetővé. A multifunkciós tereknek, illetve a 90%-os alacsonypadlós hányadnak köszönhetően mind a kerekesszékkel, mind a kerékpárral vagy babakocsival utazók is kényelmesen használhatják az új járműveket. A vonatok a kor szellemében légkondicionálóval, korszerű utastájékoztató rendszerrel, kamerarendszerrel, WIFI-vel, mobiltelefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, továbbá a regionális közlekedéshez alkalmas páholyos elrendezésű ülésekkel lesznek felszerelve.

A GYSEV megrendelését a Stadler jelentős részben Magyarországon teljesíti: az összesen 40 darab kocsiszekrény mindegyike a cégcsoport szolnoki gyárában készül. A Stadler közelmúltban elvégzett fejlesztéseinek köszönhetően azonban nem csak a kocsiszekrényeket, hanem a járművek forgóvázait is teljes egészében Magyarországon gyártják. A végső összeszerelést ebben az esetben is a cég lengyelországi üzemében végzik.

Az új motorvonatok képesek lesznek a szinkron-üzemmódra, nem csak önmagukkal, hanem a korábban beszerzett járművekkel is. Ez azt jelenti, hogy csatolt üzemben is tudnak majd közlekedni a jelenlegi FLIRT-ökkel, emellett az új járművek fedélzeti berendezései képesek lesznek kommunikálni a már üzemben lévő széria motorvonataival. Ennek eredményeképpen az utasforgalmi igényekhez igazodva 2 vagy 3 jármű is képes összekapcsoltan közlekedni, amely jelentős gazdasági és forgalomszervezési előnyökkel jár a GYSEV Zrt. számára.

A beszerzést az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) keretében 100 százalékos uniós támogatással bonyolítják le összesen 21,7 milliárd forint értékben.

 

MIT SZÓLSZ HOZZÁ?

Ön szokott heti rendszerességgel futni?

Szavazás állása

Várjon ... Várjon ...
loading