Használt autót vásárolni nem egyszerű feladat, számos buktatója lehet, ha felkészületlenül vágunk bele a kocsi keresésbe.
Tavaly minden idők legtöbb használt autóját írták át hazánkban, összesen 765.782 tulajdonosváltást regisztráltak a hatóságok, s az import során is rekord született: 158.790 négykerekűt vásároltak a magyarok határon túlról. Január elejétől március végéig így 39.336 – 61 százalékban 10 évnél idősebb – négykerekűt vásároltak külföldről a magyarok. Az öt évnél fiatalabb járművek aránya mindössze 18 százalék volt, viszont jócskán érkeztek 20 év fölöttiek is, öregbítve a hazai, amúgy sem alacsony gépjármű állomány átlag-életkorát.
A márkák sorrendjében az Opel (25.242 autó) áll az élen, megtartotta második helyét a Volkswagen (19.586 autó), harmadikként pedig a Suzuki (18.876 autó) zárt. Import terén a VW a legkeresettebb, megelőzve az imént említett Opelt.
Évente közel 800.000 jármű cserél gazdát országunkban, így sokaknak hasznára válhat mindaz az információ, melyet a Walter Autó és a Das Weltauto szakemberei vázoltak fel szerdai rendezvényükön.
„Az idei év meghatározó lehet a használt autó piacon, ugyanis a Belügyminisztérium új rendszerének, az ügyfélkapun keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási Platformnak köszönhetően az autóvásárlók ingyenesen juthatnak hozzá az összes hazai jármű előtörténetéhez. Így csökkenhet a manipulált kilométerórás kocsik száma, valamint a korábbi kártörténetet is nehezebb lesz elhallgatnia a csaló neppereknek – vélekedett Kelemen Zsolt, a Walter Autó, Das WeltAuto értékesítője. – A vásárlóknak viszont fontos felhívni a figyelmét arra, hogy éljenek is ezzel a lehetőséggel a szerződéskötés előtt, mert így minimalizálható a kockázat. Mielőtt megveszünk egy autót, ellenőrizzük azt a rendszerben, ezt követően vigyük el egy márkaszervizbe átvizsgálásra, és az eredmény fényében írjuk csak alá a megállapodást.”
Kelemen Zsolt azt is elmondta, hogy várhatóan 2019-ben már nem emelkedik jelentősen az autóimport, sőt, előfordulhat az is, hogy kevesebb ismeretlen előéletű, rossz állapotú jármű érkezik hazánkba a közeljövőben, és visszaszorulhatnak az ÁFA befizetésével kapcsolatos anomáliák is. Erre egyébként az utóbbi időben a NAV is kiemelten fókuszált, s több olyan társaságot is leleplezett, amelyek több milliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek. Hangsúlyozta, hogy a tapasztalatuk szerint a hazai vásárlók is elkezdték keresni a megbízható, szabályosan működő, jó esetben garanciát biztosító kereskedőket, mert Magyarországon használt, ismert előéletű gépkocsikat szeretnének vásárolni.
Vásárlásnál érdemes olyan cégnél gépkocsit vásárolni, amely több éves múlttal rendelkezik, s láthatóan nem egy murvás, drótkerítéses, bérelt helyen árul. Biztos pont az is, ha az adott kereskedés új autó értékesítéssel is rendelkezik, továbbá az is fokozza a megbízhatóságot, ha több telephellyel bíró társasághoz fordulunk. Ezek a cégek a környezeten túl a kiegészítő szolgáltatások tekintetében is jóval többet nyújtanak ügyfeleiknek, legyen szó garanciáról, finanszírozásról, autóbeszámításról. A használtautó-kereskedők közül jelenleg a Das WeltAuto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 30 értékesítőhelyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, megbízható, kifogástalanul szervizelt autók közül választhatnak. A legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Das WeltAuto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra, így minimálisra csökken a vásárló kockázata használtautó-vásárlás esetén.
Szerződéskötés előtt igyekezzünk kideríteni a kiszemelt autó múltját is. Első lépésként – rendszám alapján – kérdezzük le az Ügyfélkapun keresztül elérhető, a Belügyminisztérium által fejlesztett Jármű Szolgáltatási Platformon a kocsi előtörténetét. Ezt követően keressünk fel egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként, – az aktuális tulajdonos jelenlétében -, lekérhetjük a hazai vagy akár a nemzetközi szerviztörténetet is! Ezekből könnyedén kiderül a valós futásteljesítmény, illetve a gépek segítségével a korábbi sérülések, valamint az aktuális hibák is feltárhatóak.
A használt autó piacon számtalan kérdéses előéletű jármű található. Évente 100.000 autó érkezik be külföldről hazánkba. Nem árt tudni, hogy a jó minőségű gépjárművek árai semmivel sem olcsóbbak a hazaiaknál, amennyiben jóval kedvezőbb ajánlatot találunk az átlagosnál, három eset állhat fenn: vagy az ÁFA befizetés kapcsán trükközött a kereskedő, vagy a kilométerórát tekerték vissza, de előfordulhat az is, hogy törött autót próbálnak ránk sózni.
Sokan esnek abba a hibába használt autó vásárlásakor, hogy a keveset futott, tökéletes állapotú autót keresik. A futásteljesítmény kapcsán ne gondolkodjunk naivan, reálisan évi 15-30.000 kilométer kerül egy gépkocsiba, a németországi autók esetében pedig nem ritka a 80.000-es futásteljesítmény sem. Azzal is szembesülhetünk, hogy az időszaki javításokat nem végeztek el a kocsin (pl. vezérműszíj csere, automata váltó olajcseréje), aminek következtében később akár több százezres kárunk keletkezhet.
Elterjedt megoldás, hogy biankó szerződést iratnak alá velünk, ahol az eladó hivatalosan nem maga a kereskedő, hanem az a külföldi személy vagy cég, akitől az autó eredetileg származik. Ebben az esetben azonnal álljunk el a szerződéskötéstől, hiszen probléma esetén nem fogjuk utolérni az eladót, így nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat.
A külföldről behozott kocsik nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat, ezért abban sem lehetünk biztosak, hogy a jármű minden adata, például az alvázszám stimmel-e? Azt azonban tudnunk kell, ha a fent említett okok egyike miatt rendőrségi vagy NAV eljárás indul a jármű kapcsán, e két szervezet bármikor lefoglalhatja autónkat.
Éppen ezért legyen alapos ha a használt autó piacról vásárol járművet!