Minden ami Sopron

2024. 12. 22. Sunday

Zéno

SOPRON
Borult

Kultúra

Hagyományokról, újításokról és a Kelet varázsáról

A 2020. szeptember 9-20. között megrendezendő kismartoni HERBSTGOLD Fesztivál a tradíciók témáját járja körül.

Fotó: Josef Siffert

Fotó: Josef Siffert

Haydn, önfejű tanítványa, Beethoven, valamint az orientális zenének a bécsi klasszikától napjainkig tartó hatása állnak a fesztivál gazdag programjának középpontjában: összesen 13 koncert, egy félszcenikus operaelőadás, egy filmvetítés, zongora-maraton és kifejezetten erre az alkalomra készülő képzőművészeti alkotások – szobor és videómunkák – színesítik a kínálatot.

A fesztivál csúcspontjai közé Beethoven C-dúr miséje, Haydn A váratlan találkozás című operája – amely hét évvel Mozart Szöktetés a szerájból című műve előtt az orientális egzotikumot idézi –, valamint Fazil Say Nicolas Altstaedtnak ajánlott csellóversenyének ősbemutatója tartoznak, ez utóbbi természetesen Altstaedt előadásában.

A fesztivál ismét vendégeként köszönti Sir Schiff András zongoraművészt, lesz jazz, roma és balkáni zene. A programot színesíti a Pan’O Gusto gasztronómiai fesztivál (szeptember 12-13.), a HERBSTGOLD elmaradhatatlan része. Természetesen az összes program a pandémiára vonatkozó szabályok legszigorúbb betartásával zajlik.

Joseph Haydn és Ludwig van Beethoven kapcsolata nem egy egyszerű tanár-diák, hanem egy komplex, megszakításokkal és elutasításokkal tarkított emberi és zenei kapcsolat volt. Hol követték ifjú és mestere a hagyományokat, és mikor lázadtak fel ellenük? Mit hoz létre és vált ki az egyik oldalon Haydn, és mit tanul ebből a tanítvány, Beethoven, amennyiben lezárja a bécsi klasszikát, sőt túlnő azon – a viszony kettejük között mindvégig izgalmas maradt.

A nem mindennapi kapcsolatot illusztris előadói gárda – többek közt a Haydn Filharmónia Nicolas Altstaedt és Enrico Onofri, valamint a L’Orfeo Barockorchester Michi Gaigg irányításával, Sir Schiff András zongoraművész, Julian Rachlin hegedűművész – aki jövő évtől a HERBSTGOLD Fesztivál művészeti vezetője is –, Paul Gulda zongoraművész, Marlis Petersen és Florian Boesch énekesek, valamint Michael Dangl színművész – próbálja érzékeltetni.

Katrin Plavčak szobra és Tobias Hermeling videói – amelyek a fesztivál megbízásából készültek – a koncertek előjátékaként segítenek a HERBSTGOLD közönségének ráhangolódni az előadásokra.

Beethoven C-dúr miséjével a Haydn által megtestesített hagyományt tartotta szem előtt. Az Esterházy Fényes Miklós felkérésére, annak hitvese névnapjára írt mű most visszatér ősbemutatója helyszínére, Kismartonba – a szeptember 9-i koncert a 2020-as Beethoven emlékév meghatározó momentuma.

A keleti, elsősorban a török zenei hatások beépülése az európai zenébe szinte hagyománnyá vált: a hatás már a bécsi klasszika időszakában megfigyelhető volt. Remek példa erre Haydn „alternatív” Szöktetés a szerájbólja, A váratlan találkozás című opera, amelyet hét évvel Mozart műve előtt komponált, s amelyet Michi Gaigg vezényletével és Manuela Klibmüller rendezésében félszcenikus előadásban élvezhet a nagyközönség (szeptember 18.). Ugyancsak ez a hatás érhető tetten a Mozart-tanítvány Franz Xaver Süßmayr Synfonia turchesca művében, amelyet Enrico Onofri vezényel (szeptember 19.).

Napjaink zenéjében is megjelenik ez a hatás, például a török származású zongoraművész és zeneszerző, Fazil Say darabjaiban. A HERBSTGOLD Fesztiválon Nicolas Altstaedt előadásában hallhatjuk Say neki ajánlott csellóversenyének ősbemutatóját (szeptember 13.).

Sir Schiff András két koncertet is ad. A Magyar módra elnevezésű esten kamarazenészként Erich Höbarth és Christophe Coin társaságában (szeptember 17.), majd három nappal később a Szakítás a hagyománnyal című koncerten szólistaként (szeptember 20.). Mindkét alkalommal ugyanazon zeneszerzői hármas, Haydn, Beethoven és Schubert műveit interpretálja. Védnöksége alatt zajlik a fesztivál zongoramaratonja, ahol három fiatal zongoraművész, Roman Rabinovich, Mishka Rushdie Momen, valamint Schaghajegh Nosrati előtt nyílik meg a mester által oly fontosnak tartott koncertezés lehetősége. Schiff erre a célra hozta létre Building Bridges elnevezésű programját, amelynek keretében évente három fiatal zongoraművészt visz el Európa különböző városaiba, illetve az USA-ba koncertezni.

A fesztivál gazdag zenei programjában szerepel Paul Gulda zongoraművész eredeti Beethoven megközelítése, a Haydn legjobb tanítványai (szeptember 13.), illetve tehetséges fiatal zenészek – Selina Ott, Viano Quartet – bemutatkozása is (szeptember 19.).

A fesztivál rezidens vonósnégyese, a MARMEN Quartet – a banffi és bordeux-i vonósnégyes versenyek ezévi győztese – Haydn, Beethoven és Debussy egy-egy művét szólaltatja meg.

Az idei jazz koncerten a szokatlan összeállítású (bőgő, hegedű és trombita) osztrák trió, a Brein, Schmid & Gansch bűvölnek el virtuozitásukkal, (szeptember 11.), a balkáni és roma hangokról pedig a Romanovstra zenekar és a Trio Balkan Strings gondoskodik (szeptember 12.).

A fesztivál fináléjában a Janoska Ensemble a négy nagy B – Bach, Beethoven, Brahms és Bartók – zenéje mellett más tájakra is elkalandoznak, megidéznek például egy ötödik nagy B-t, Leonard Bernsteint is.

A fesztivál programfüzete nem csak a részletes programokat és a felcsendülő darabok rövid bemutatását tartalmazzák. Ottrubay István, az Esterházy Alapítványok vezérigazgatójának köszöntője mellett a programsorozat mélyebb összefüggéseit tárgyaló esszék is megjelennek benne: Eike Rathgeber Haydn és Beethoven kapcsolatáról értekezik, az egy orvosi-zenei szerzőcsapat, Manfred Hecking, Stefan Fuchs és Petra Munda tollából született írás a különböző járványok Haydn, Mozart és Beethoven életére gyakorolt hatását elemzi. Ezeket egészítik ki a Nicolas Altsaedttel, Sir Schiff Andrással és Fazil Say-jel készült interjúk, valamint Vitus Weh kurátor írása Katrin Plavčak és Tobias Hermeling kortárs művészek alkotásairól.



MIT SZÓLSZ HOZZÁ?

Ön szokott heti rendszerességgel futni?

Szavazás állása

Várjon ... Várjon ...
loading