Macbeth bemutató Sopronban
Pataki András hozzáfűzte: a háborús háttér, a vezetők viselkedési módja, magatartása azért is lehet izgalmas, mert a háborúzás kiterjesztése és a világ egész területére való átterjesztése a XX. század elején vált át egyértelműen új dimenzióba. Olyan állapotra, amikor a halál lesz a hatalomgyakorlás szisztematikus és az egész világot átfogó eszköze. A szereplőket látva találhatunk hasonlóságot a ma emberének bizonyos típusaival. A hatalom utáni vágy, az elvtelen karrierizmus, amely jellemzi például Lady Macbethet és az egész tragédiát, a mai napig egyetemes probléma. A rendező szerint, ha ezt nyitott szívvel veszi tudomásul a közönség, akkor a nyugtalanság vehet erőt mindenkin. Az ember nem változik, nem tanul a sorsából és ez is tükrözi a szerző éleslátását, tette hozzá.
A darabot Katona Imre, a színház vezető dramaturgja alkalmazta mai színpadra. Ahogy megfogalmazta: olyan cselekvésekre ösztönző szöveget szeretett volna létrehozni, amely segíti a szereplőket az eredeti mű üzenetének, a jellemek mozgatórugóinak megértéséhez, továbbgondolásához. Kisebb kihagyásokkal 2014 nyarától kezdve egészen 2016 augusztusáig dolgozott a szövegkönyvön.
Demcsák Ottó koreográfus arról beszélt, hogy alkalmazkodva a rendezői koncepcióhoz alakította ki a táncokat, mozgásokat. Véleménye szerint a darab magában hordozza azt az üzenetet, hogy az ember nem szövetkezhet a jelenkort is átható rontó erőkkel.
A Macbethben a főszereplők a hatalomvágy, az árulás, a vérontás, a gátlástalanság, az emberi lélek és jellem torzulásának emblémáiként ismertek.
A soproni előadásban a címszerepet Ács Tamás alakítja. Mint mondta: a próbák alatt teljesen a szerepére összpontosított, hogy bemutassa Macbeth belső útját.
– Ő az előadásban katona, határozott értékrenddel, tartással. A darab elején kap egy jóslatot és ennek következményeként a tisztességes jelleme folyamatosan felszámolódik, a végére, pedig mint ember, teljesen megsemmisül, meghasonul önmagával. Ezt a folyamatot szeretném bemutatni- hangsúlyozta.
Lady Macbeth szerepét Molnár Anikó alakítja. Megfogalmazása szerint a színésznők számára jelentős és vágyott feladat az ármánykodó, gonosz karakterek megformálása. Aláhúzta: ebben az esetben nem feltétlen a szerep lelki változásainak, jellembeli útjának a megjelenítése a hangsúlyos, hiszen egy eleve hibás erkölcsi értékrendű nőről van szó. Amint változik a helyzet, úgy igyekszik mindent a maga hasznára, céljainak elérésére fordítani. Ez pedig izgalmas kihívásokat, új módszereket tartogatott számára a próbák alatt.
Az első boszorkány szerepét Horváth Zsuzsa formálja meg. Öröm volt számára találkozni ezzel a karakterrel, akinek szerinte minden szava mellbevágó, lelkileg megrázó és a történet szempontjából meghatározó indítást ad a darabnak.
Kovács Frigyes Macduffot formálja meg. Ő arról is beszélt, hogy a színészek gyakran keresik a darabokban azokat a dramaturgia fordulópontokat, amelyek jelentőssé tehetik a szerepüket. Ő két ilyen részt is talált maga számára, ezeket a szerző beleírta a műbe, ám a rendezői megközelítés szempontjából sikerült még egyet találniuk és az tovább inspirálta a munkát.
Horányi László Duncan, skót király és az Orvos szerepét alakítja. Úgy érzi, a két szerep bár különálló, némiképp összetartozik abban: ábrázolni lehet azt is, amikor a hatalom az ártó tulajdonságokat, a veszélyeket, érdekharcokat nem veszi észre és mindeközben azt sem tudni, kinek van joga szólni és cselekedni ilyen helyzetben.
A produkcióban Macbethet Ács Tamás alakítja, Lady Macbeth szerepében Molnár Anikó lép színpadra. Duncan, skót király Horányi László lesz, Malcolmot Papp Attila formálja meg. Macduffot a Jászai-díjas Kovács Frigyes, Lady Macduffot pedig Szőcs Erika játssza. Banquoként Horváth László, Rossként Savanyu Gergely, Lennoxként Sárdy Zoltán látható. Az első boszorkány bőrébe a Jászai-díjas Horváth Zsuzsa bújik, a második boszorkány Szlúka Brigitta, a harmadik boszorkány pedig Szalai Dóra lesz. A további szerepekben Major Zsolt, Farkas Tamás, Simon Andrea, Fajkusz Benedek, Horváth Dávid és Horváth Soma András tekinthető meg. A tragédiában szerepelnek a Sopron Balett tagjai. A koreográfus Demcsák Ottó. Mai színpadra alkalmazta Katona Imre, a jelmeztervező Szélyes Andrea, a díszlet Pataki András munkája.
A szombati premier szünetében Intermezzo címmel Mezei Zsuzsa festőművész kiállítása nyílik meg a Soproni Petőfi Színházban. A tárlatot Schey Andrásné, a Soproni Füzetek szerkesztője ajánlja a közönség figyelmébe.