Minden ami Sopron

2018. 06. 20. szerda

Rafael

SOPRON
Borult
EURO
0

Kultúra

170 éve járnak vonatok Wiener Neustadt és Sopron között

1847 augusztusában indultak az első vonatok Bécsújhely és városunk között.

A vasútvonal megépítésére létrehozott Oedenburg–Wiener Neustädter Eisenbahn Gesellschaft, azaz Sopron–Bécsújhelyi Vasúttársaság 1845 márciusában tartotta meg alakuló közgyűlését. A Sopronban rendezett ülésen a társaság elnökévé Széchenyi Istvánt választották.

Nagymarton (Mattersburg) és Sopron között 1845 tavaszán, a Nagymarton – Savanyúkút (Sauerbrunn) közti szakaszon pedig 1845 júliusában kezdődött meg a munka. A korabeli források szerint több ezren kaptak munkalehetőséget a vasútvonal építésekor. 1846 végére három műtárgy kivételével csaknem az egész alépítmény
elkészült.

DSC_4218

Fotó: mindenamisopron / archív

 

A vonal vasútépítési szempontból legjelentősebb, máig is látványos műtárgya a nagymartoni 20 nyílású viadukt. Az impozáns létesítmény 250 m hosszú, 8,85 méter széles és 18 méter magas. Szerkezeti anyaga tégla, és terméskő.
A vasútvonal átadását azért kellett augusztusra halasztani, mert a viadukt előtt kialakított rézsű egy nagyobb eső után leszakadt, és a már elkészült pályatestet is maga alá temette. A soproniak 1847. augusztus 2-án láthattak először mozdonyt az új vasúti pályán. Az első próbamenetkor egy Weilburg mozdony három kocsival közlekedett.
A 31,8 kilométer hosszúságú vasútvonalon 1847. augusztus 20-án indult meg a vonatközlekedés.

A vasútvonal kiépítéséhez szükséges földterületeket többnyire megváltották. Sopron városa 22 hold földet bocsátott a vasúttársaság rendelkezésére. Ezzel a hozzájárulással a város hathatósan támogatta a vasút ügyét, amiből világosan
kitűnik, hogy a város lakosai és vezetősége tudatában voltak azoknak a jelentős gazdasági előnyöknek, amelyeket az új közlekedési eszköztől várni lehetett.

Bécsújhely-Sopron_kép_torta

Fotó: GYSEV

 

A 170 éves jubileum alkalmából rendezett ünnepségen Dr. Fodor Tamás, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere, Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, valamint Horváth Vilmos, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara elnöke mondott köszöntőt a soproni vasútállomáson.

(A sajtóközlemény összeállításához a Soproni Szemle 1957. XI. évfolyamában megjelent,
Perkovátz Bódog–Kubinszky Mihály: Széchenyi István és a Sopron–Bécsújhely-i vasút építése c.
írását használtuk fel)

  • SopronDrum - Világsztárok ritmusában a város

    Az általunk ígért kulturális paradigmaváltás alapvető részeként hívtuk életre a SopronDrumot, amely minőségében egyértelműen világszínvonalú volt és európai kitekintéssel bírt. Szélesítettük a kínálati palettát és újabb támpillérrel erősítettük meg a város turisztikai kínálatát. Talán nem túlzó, ha meghatározó lépésnek tartom a jövő szempontjából ennek a fesztiválnak a létrejöttét – mondta Pataki András, rendezvényt szervező a […]

  • Szavazni is lehet a Kórus Spontánusz évadzáró koncertjén

    A IV. Avizó Karvezetőkurzus zárókoncertje 2018. június 24-én 15 órakor lesz a soproni Református templomban.

  • Rolando, az élet ritmusa - villáminterjú

    A SopronDrum legvidámabb kisugárzású fellépője pillanatok alatt képes meghódítani a közönséget humorával, közvetlenségével és persze utánozhatatlan, lenyűgöző játékával. Rolando Morales-Matos mesterkurzusán jártunk és beszélgettünk is vele a fesztiválról, amely számára nagy élményt adott.

  • Chris Deviney: szellemi körben - villáminterjú

    Chris Deviney, She-e Wu és Rolando Morales-Matos közös fellépése a SopronDrumon a klasszikus ütős-világot is bemutatta szombaton a Barlangszínházban. A ritmus varázsában jól megfért Bach, Pat Metheny, a rumba, a dzsessz és a latin ritmusok is. 

  • Dörnyei Gábor: "A dobgépekből hiányzik az ember lüktetése"

    A legfontosabb egy dobos életében a magabiztos, szolid tempótartás és a megfelelő hangszín megtalálása, s akkor az ember meggyőző lesz – mondta Dörnyei Gábor a SopronDrumon tartott mesterkurzusán.

MIT SZÓLSZ HOZZÁ?

Tervez nyaralást idén?

Szavazás állása

Várjon ... Várjon ...
ÉLETKÉPEK
este8
loading